Koniec roka vždy prináša okrem klasického spätného poohliadnutia sa za tým minulým i určité očakávania toho čo nás čaká v tom budúcom. V nasledujúcich riadkoch by som vám chcel v krátkosti priblížiť pár zmien (o ktorých možno mnohí z vás už vedia), ktoré v poslednej dobe vyhľadávač google priniesol a ktoré nám čiastočne ukazujú akým smerom sa pravdepodobne bude potrebné uberať pri optimalizácii stránok v nasledujúcom období.

1. Vyšší dôraz na komplexnejšiu indexáciu, čo znamená, že google sa snaží zlepšovať výsledky vyhľadávania na long-tail frázy a z toho vyplývajúca väčšia dôležitosť optimalizácie stránok týmto smerom. Viac informácií na túto tému v článku od Mareka Prokopa: Mýtus o jednom klíčovém slově.

2. Ako je všeobecne známe, Google miluje blogy a nebude tomu inak ani v budúcom roku, najnovšie zmeny v algoritme majú zabezpečiť ešte rýchlejšiu a lepšiu indexáciu obsahu blogov. Z pohľadu firemných stránok sa preto ešte viac zvýšila potreba vytvárania firemných blogov a ich pravidelná aktualizácia hodnotným obsahom (Spravujem 2 firemné blogy a môžem potvrdiť, že každý blog privedie na firemnú stránku v priemere 10% návštev, čo určite nie je nezanedbateľné číslo, pričom nemôžeme zabudnúť na potenciál kvalitných spätných odkazov vedúcich na firemný web a celková súvisiaca autorita stránky, ktorá sa tiež zvyšuje).

3. Vykrádanie obsahu iných stránok bude čoraz ťažšie. Google v tomto smere vylepšil algoritmus pre lepšie rozlíšenie pôvodného čiže originálneho obsahu od kópie (Uvidíme ako to bude zvládať v iných jazykoch).

4. Vylepšenie algortimu pre aktuálnejšie výsledky vyhľadávania obrázkov. Nemalé percento návštev vašich stránok prichádza cez vyhľadávanie obrázkov (Preto netreba podceňovať názvy obrázkov a samozrejme vypĺňanie tagu ALT príslušným popisom).

5. Vyšší dôraz na vyhľadávanie v reálnom čase. Týka sa to hlavne spravodajských serverov, sociálnych sietí a blogov, ktoré majú často aktualizovaný obsah. Viac ako jedna tretina dopytov vo vyhľadávaní sa týka nového obsahu. Jednou z možností ako v tomto smere pomôcť vášmu webu (mimo firemného blogu) je vytvorenie a pravidelná aktualizácia Google+ firemnej stránky (A prečo? lebo Google miluje Google).

6. Google bude čoraz častejšie v SERPE zobrazovať úryvok z obsahu stránky namiesto popisu v meta description (Je to pravdepodobne kvôli tomu, že do popisu si môžete dať hocičo, čo nie vždy korešponduje s obsahom stránky, pričom popis je  to jediné, čo užívateľ vidí v SERPE, samozrejme okrem titulku).

7. Vylepšenie vyhľadávania v rôznych jazykoch. Čo to znamená? Ide o podsúvanie preložených stránok, ktoré sú napísané v inom jazyku. (V poslednej dobe som si všimol, že google to naozaj začal robiť, ale pravdupovediac v tomto smere má v slovenskej verzii čo sa týka prekladu ešte množstvo nedostatkov. Niet sa čomu diviť, predsa sme len z pohľadu trhu na úplnom okraji záujmu.)

8. Pozor na množstvo reklamy na vaších stránkach. V poslednom update Pandy je pre robota varovným signálom napríklad ak máte viac ako 5 adsense, alebo iných foriem reklamných blokov. Ďalším negatívnym signálom je napríklad ak stránka má množstvo obsahu a malú návštevnosť.

9. Dôležité je byť sociálny a dôverný. Google zvyšuje vplyv spätných liniek zo sociálnych sietí, hlavne z tej svojej, ktorá je preňho veľmi dôležitá v jeho úsilí stať sa v budúcnosti sociálnym vyhľadávačom. Keďže sociálne siete sa dajú ľahko spamovať, nastáva problém ako odlíšiť kvalitné odkazy od spamu. Riešením je prepojenie web stránok s google profilom resp. google plus firemnou stránkou. Kvôli tomu google zavádza koncept Autora a Vydavateľa a s ním súvisiace tagy Rel=”author” and Rel=”publisher”. Týmto google nepriamo tlačí správcov web stránok k prepojeniu webov z jeho sociálnou sieťou. Čím vyššiu autoritu bude mať profil autora resp. vydavateľa, tým hodnotnejšie budú odkazy zo sociálnej siete, pričom samotná dôveryhodnosť bude závisieť od autorít majiteľov google profilov, ktorý follovujú, odkazujú alebo google pluskujú🙂 na autora, pričom nebude až tak závisieť koľko plusiek máte, ale od koho sú. Google urobí všetko preto aby pretlačil svoju sociálnu sieť, preto ak budete chcieť robiť kvalitné SEO, určite to nepôjde bez Google+, resp. bude to oveľa ťažšie.

10. Vačší dôraz na mikrodáta. Je to kvôli tomu aby google vedel lepšie pochopiť obsah web stránky a tak skvalitnil výsledky vyhľadávania. Viac informácii o tom prečo a hlavne ako používať mikrodáta nájdete priamo na schema.org.

V tomto roku je to už posledný článok a preto by som vám chcel zaželať všetko dobré do nového roka, snáď pre vás bude, napriek negatívnym signálom úspešnejší ako tento. Dúfam, že áno. PF2012.